Book review|

Het opereren in het diepste geheim, het fysiek en mentaal voorbereid moeten zijn om de meest extreme uitdagingen beschrijft het boek: “Nu of Nooit”.

Na het kijken van de succesvolle TV serie Kamp van Koningsbrugge was ik getriggerd om dit boek aan te schaffen. Termen zoals ‘Skilled for Life’, ‘Ontwaken uit de gewone burger’ doen mij denken aan het werken bij Defensie. Het Korps Commando Troepen zijn de Special Forces van de Koninklijke Landmacht.
Maar niet iedereen is geschikt om dit werkt uit te kunnen voeren. Slechts een klein groepje gezelschap mag zich commando speciale operaties noemen. Na het kijken van de TV serie Kamp van Koningsbrugge was ik sterk gemotiveerd om op de eerste plaats fysiek beter te worden en op de tweede plaats om mentaal beter te worden. Ik ken behoorlijk wat mensen bij de Special Forces, zowel in Nederland als in het buitenland en heb gewerkt met deze speciale “elite” mensen. Dai Carter was een van de hoofdinstructeurs samen met Ray Klaassens tijdens het TV programma Kamp van Koningsbrugge.

Tijdens mijn vakantie op Ameland zag ik steeds meer mensen het boek “Nu of Nooit” lezen en daarvoor op de werkvloer kwamen al meerdere collega’s die het boek als aanrader hadden aanbevolen.
Dus ik trok mijn vrouw mee naar de eerste de beste boekenwinkel op Ameland (hoewel er ook maar 1 boekenwinkel op Ameland is) en ging op zoek naar Nu of Nooit. En daar lag “Nu of Nooit”, het laatste exemplaar in de winkel. Het was alsof Dai Carter op mij stond te wachten in de boekenwinkel.
Een kleine 24,95 euro betaalde ik aan de kassa en samen met mijn vrouw vertrokken we richting de Amelandse duinen, armed met “Nu of Nooit” en een goed gevulde picknick mand.

In de eerste hoofdstukken van het boek verteld Dai over zijn tijd als kleine jongen, hoe hij bij Defensie terecht kwam, hoe hij de ECO (Elementaire Commando Opleiding) heeft overleeft tot aan zijn geheime missies. Gevolgd door hoofdstukken waaronder onderwerpen zoals “de wil om te winnen”, mindset, veerkracht, pijn, discipline, broederschap, leiderschap en stress aan bod komen. Het boek is echt geschreven uit en met het oogpunt van iemand uit het Korps Commando Troepen. Je merkt dat aan de taal, anekdotes en het type schrijven en verwoorden. Na het lezen van het boek heb ik gemerkt dat ik enorm veel heb geleerd. Met name op het gebied van veerkracht, discipline en stress. Niet veel later heb ik persoonlijk contact gezocht met Dai en hebben we mijn ervaringen besproken. Aangevuld met wat extra tips en een gesigneerd boek ben ik trots en tevreden dat ik dit boek heb mogen lezen, de verhalen en ervaringen heb mogen ervaren en ervan te leren. Dit alles van echte levenslessen van een commando speciale operaties.

Bedankt !